Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe
teoretyczne - związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
praktyczne - związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i geografia
Zajęcia specjalizacyjne
mają charakter pracowni komputerowej, w której uczniowie przy pomocy programów komputerowych symulują prowadzenie działalności gospodarczej. Będziesz pracował na programach komputerowych z grupy Insert GT: Subiekt (sprzedaż i magazyn), Rewizor (pełna księgowość), Rachmistrz (mała księgowość), Gratyfikant (kadry i płace), a także na programie Płatnik, który zapewnia pełną obsługę dokumentów ubezpieczeniowych i wymianę informacji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Praktyka zawodowa
280 godzin w klasie III (140) i w klasie IV(140)
Praca zawodowa
Zawód technika rachunkowości stwarza duże szanse zatrudnienia na różnorodnych stanowiskach pracy. Nabyte umiejętności zawodowe umożliwiają absolwentowi utworzenie i prowadzenie własnej działalności oraz zatrudnienie na wielu stanowiskach w jednostkach organizacyjnych np. biura rachunkowe, Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, banki, a także w administracji i księgowości różnych przedsiębiorstw. Absolwenci technikum rachunkowości są osobami cenionymi na rynku pracy, ponieważ posiadają umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów występujących we współczesnych przedsiębiorstwach.
Zawody nauczane w ZSP:
Nauka w technikum lub zasadniczej szkole zawodowej daje Ci możliwość zdobywania doświadczenia zawodowego równolegle z nauką w szkole.
Praktyczną część nauki zawodu realizujemy podczas:
Zdobędziesz i rozwiniesz kompetencje niezbędne do funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Nauczysz się m.in.:
Pytanie takie wydaje się być z gruntu banalne, ale dlaczego nie zabawić się własną wyobraźnią i nie zapytać – choćby samego siebie – jak wyglądałby świat, gdyby nie było... Zespołu Szkół Politechnicznych przy ulicy Wojska Polskiego?
W pierwszym odruchu można by wzruszyć ramionami i odpowiedzieć sobie, że świat spokojnie zniósłby ten defekt i w swoim odwiecznym rytmie podążałby własną drogą...
Ale czy na pewno? Najpewniejsze chyba jest to, że od kilkudziesięciu lat rzesze młodych ludzi chcących zdobyć średnie wykształcenie inne niż ogólnokształcące uciekałyby z Wrześni i tym samym nasze miasto straciłoby setki, jeśli nie tysiące wartościowych ludzi, którzy swoje talenty i swoją mądrość zostawiliby gdzie indziej. Dość wspomnieć, że aż 60% spośród najważniejszych w gminie i powiecie osób (mam na myśli ludzi władzy) swoją młodość spędziło właśnie przy ulicy Wojska Polskiego. Pobawmy się przez chwilę w „szkolnych lizusów” i wyobraźmy sobie, że tych osób mogłoby nie być...
Wyobraźmy sobie, że w czasach, gdy Września słynęła Tonsilem, Meramontem i Mikromą, brakuje zaplecza młodego narybku, że trzeba go „importować”. Ale nie trzeba było, ponieważ rok w rok część absolwentów szkoły trafiała wprost do tych firm, a część wędrowała, między innymi na politechnikę, by po kilku latach wrócić do rodzinnego miasta. Ci, którzy nie wracali, robili spektakularne kariery gdzieś w Polsce. Wysocy urzędnicy państwowi, menedżerowie, biznesmeni, konstruktorzy, dowódcy wojskowi, wykładowcy akademiccy, nauczyciele i duchowni. Gdzie byliby ci ludzie, jakie byłoby ich życie, jak potoczyłyby się ich kariery, gdyby nie ukończyli tej właśnie szkoły? Gdyby tej szkoły w ogóle nie było?
Na pewno ich historie stanowią część historii szkoły, która była i która jest, szkoły autentycznej i jedynej w swoim rodzaju.
A dzisiaj? Gdyby nie zmieniająca się regularnie oferta nauczanych zawodów, gdyby nie próba zainteresowania gimnazjalistów całym wachlarzem specjalności – od informatyki poprzez mechanikę, elektronikę, budownictwo, ekonomię – aż po architekturę krajobrazu? Czy Września wobec młodego człowieka zachowałaby jeszcze jakąkolwiek moc kuszącą?
Czy wrzesińscy uczniowie mieliby możliwości odbywania zagranicznych praktyk zawodowych? Gdyby nie trwające od ponad dwudziestu lat partnerstwo z niemiecką szkołą zawodową w Wolfenbűttel, gdyby nie obustronna troska o przetrwanie tego partnerstwa, gdyby nie uparte opowiadanie się po stronie potrzeb naszych uczniów, to... No właśnie, co?
O prawdziwej jakości pracy szkoły świadczyć może wiele czynników. Wśród nich z całą pewnością znajdują się rezultaty maturalnych egzaminów. Od strony formalnej mówią one wiele, ale nie mówią wszystkiego. Publicystyczne rankingi szkół od kilku lat przynoszą na Wojska Polskiego dobre wieści. Drugie miejsce wśród techników całej Wielkopolski! Jedenaste miejsce w Polsce! Czy może być lepiej? Może. Tym bardziej, że w poprzednim roku powodów do radości było jeszcze więcej, ale konkurencja nie śpi i czasem trzeba ustąpić miejsca innym. Wśród kryteriów rankingu znajdują się także udział uczniów w olimpiadach i opinia akademicka. Właśnie one każdorazowo przesądzają o wynikach, mówiąc jednocześnie o czymś naprawdę ważnym – o uczniowskich pasjach, w których rozwijaniu szkoła nie tylko nie przeszkadza, ale je twórczo wzmacnia. I są tego spektakularne efekty: czołowe lokaty uczniów na szczeblu ogólnopolskim, i to uczniów np. klas drugich!
Co by było, gdyby nie było ZSP? Może to drobiazg, biorąc pod uwagę galaktyczny ogrom Wikipedii, ale czy ziemia wrzesińska w takim wymiarze, na jaki zasługuje, znalazłaby swoje miejsce na stronach tej największej sieciowej encyklopedii, gdyby nie Wikiprojekt „Powiat Wrzesiński”? A skupił on zainteresowanie dziesiątek uczniów i można już z dużą dozą pewności stwierdzić, że spora ich część na zawsze połknęła bakcyla „bycia encyklopedystą”. Mowa o uczniach Zespołu Szkół Politechnicznych. I wracające w tym miejscu, jak mantra, pytanie: a co by było, gdyby nie było...
Różne dziwne i zarazem sympatyczne rzeczy dzieją się we wrzesińskich szkołach. Każda z nich zachowuje swoją wyrazistość. To dobrze, tak właśnie powinno być. W owym „pięknym różnieniu się” szkoła przy ulicy Wojska Polskiego zachowuje od lat właściwy sobie wymiar. Mimo że najstarsi pracujący w niej nauczyciele nie pamiętają jej jako szkoły typowo męskiej, to jednak, choćby z pozoru, ślad męskiej przygody w swej ofercie szkoła ciągle posiada. Kurs żeglarski i kurs ratowniczy są tego właśnie przykładem, chociaż galerie zdjęć z wodniackich igraszek zadają kłam stwierdzeniu o zamykaniu czegokolwiek przed dziewczętami, które od wielu, wielu lat stanowią sporą część uczniowskiej braci. Jeszcze tylko stare legendy miejskie humorystycznie przypominają o nasuwających się skojarzeniach wizerunku szkoły z wizerunkiem seminarium duchownego...
Co by było, gdyby nie było ZSP…? Mówiąc całkiem przewrotnie – czy gdyby nie było szkoły na Wojska Polskiego, jej władza zwierzchnia miałaby okazję realizować tak śmiałe (i zarazem kosztowne) projekty inwestycyjne jak do tej pory? Przypomnijmy: równo dziesięć lat temu oddany został do użytku nowy budynek dydaktyczny. Był to niewątpliwy sukces i szkoły, i władzy. Od tamtej chwili wkroczył do szkoły nowy standard cywilizacyjny. A teraz znowu wyzwanie – budowa kompleksu boisk i urządzeń sportowych. Jeśli powiodą się zamierzenia, lekcje wychowania fizycznego wrócą nareszcie na normalne, a nawet lepsze tory. Czyż nie jest to znakomita okazja, by powiedzieć, że przychodzący na Wojska Polskiego uczniowie będą mieli mniej szans na gnuśność i wyrośnięcie przysłowiowego garbu?
Nie wiadomo, co jest piękniejsze – miłość czy śpiewanie o niej. W każdym razie za nami czwarta już edycja festiwalu piosenki miłosnej, o którym coraz głośniej i który przyciąga młodzież z ościennych powiatów. W końcu to festiwal „międzypowiatowy”. Pomysł na niego był prosty, taki – ot, walentynkowy. Ale te najprostsze pomysły bywają najtrudniejsze. Świetnie, że zakiełkował on właśnie na Wojska Polskiego, bo gdzieżby indziej? W ogóle jest w tej szkole jakoś tak muzycznie. Przed Bożym Narodzeniem, na przykład, tłumnie śpiewają kolędy. I to od lat. Po prostu lubią czuć się dobrze w szkolnej wspólnocie i trwają w tym upodobaniu. Jak to powiedział Goethe?
„Gdzie słyszysz śpiew, tam śmiało wstąp, tam dobre serca mają. Bo ludzie źli, ach, wierzaj mi, ci nigdy nie śpiewają”.
Kto odważy się powiedzieć, że słowa te nie niosą prawdy, także o tej Szkole? No kto?
I jakie inne słowa musiałby wymyślić, gdyby Zespołu Szkół Politechnicznych nie było?
W ogóle i nigdy... Jakie słowa?
Mirosław Jadryszak
Zajmuje się:
Kwalifikacje i egzaminy
W trakcie nauki należy zdać egzamin z zakresu następującej kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe związane z realizacją kwalifikacji
Zajęcia specjalizacyjne
Na zajęciach specjalizacyjnych będziesz pracował na programach komputerowych, z którymi zapoznasz się na teoretycznych przedmiotach zawodowych:
Praktyka zawodowa
Pracownia obrabiarek konwencjonalnych realizowana jest w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej - w klasie II w wymiarze 5 godzin tygodniowo, w klasie III w wymiarze 10 godziny tygodniowo. Pracownia obrabiarek sterowanych numerycznie realizowana jest w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej - w klasie II w wymiarze 3 godziny tygodniowo, w klasie III w wymiarze 5 godzin tygodniowo. Ponadto w klasie III realizowana jest 4-tygodniowa praktyka w zakładach pracy
Praca zawodowa
Operatorzy obrabiarek skrawających należą do grupy poszukiwanych pracowników na terenie całego kraju. Ze względu na spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie w:
Mogą również prowadzić własną działalność gospodarczą
Zawody nauczane w ZSP:
Zajmuje się:
Kwalifikacje i egzaminy
W trakcie nauki należy zdać egzamin z zakresu następującej kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji
Praktyka zawodowa
Praktyka zawodowa realizowana Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej - w klasie I, II i III, w wymiarze 10 godziny tygodniowo
Praca zawodowa
Monter mechatronik może wykonywać pracę na stanowisku operatora urządzeń i systemów mechatronicznych, operatora maszyn manipulacyjnych, montera urządzeń mechatronicznych, diagnosty urządzeń mechatronicznych, konserwatora maszyn i urządzeń mechatronicznych
Zawody nauczane w ZSP:
Zajmuje się:
Kwalifikacje i egzaminy
W trakcie nauki należy zdać egzamin z zakresu następującej kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe związane z realizacją kwalifikacji
Praktyka zawodowa
Zajęcia praktyczne realizowane w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej oraz zakładach Volkswagen, Gestamp i Blum
Praca zawodowa
Zawód mechanik precyzyjny ma szerokie zastosowanie w gospodarce narodowej, głównie w usługach oraz wytwarzaniu i eksploatacji wyrobów technicznych branży metalowej. Mechanik precyzyjny jest przygotowany do: wykonywania i naprawiania narzędzi skrawających do metali, przyrządów, uchwytów obróbkowych oraz przyrządów kontrolno-pomiarowych; wykonywania napraw elementów prostych mechanizmów i urządzeń oraz typowych narzędzi używanych w ślusarstwie, jak też wykonywania obróbki ostatecznej części maszyn oraz montażu zespołów maszynowych w warunkach produkcji jednostkowej
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe
związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
biologia i matematyka
Zajęcia specjalizacyjne
Na tych zajęciach będziesz pracował przy użyciu następujących programów komputerowych, które będą wykorzystywane w pracy zawodowej:
Praktyka zawodowa
odbywa się w firmach zajmujących się zakładaniem i pielęgnacją terenów zieleni
– trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Technik architektury krajobrazu może pracować w firmach ogrodniczych zajmujących się zakładaniem i pielęgnacją terenów zieleni, firmach projektowych, biurach projektowych, u deweloperów, w urzędach miasta i gminy, kwiaciarniach, szkółkach roślin ozdobnych, ogrodach botanicznych, biurze wojewódzkiego konserwatora zabytków, centrach ogrodniczych. Może także prowadzić własną działalność gospodarczą
Co słychać u przyszłych techników architektury krajobrazu?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe
teoretyczne - związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
praktyczne - związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i geografia
Zajęcia specjalizacyjne
mają charakter pracowni komputerowej, w której uczniowie przy pomocy programów komputerowych: finansowo-księgowego, kadrowo-płacowego oraz magazynowo-sprzedażowego symulują prowadzenie działalności gospodarczej. Będziesz pracował na programach komputerowych z grupy Insert GT: Subiekt (sprzedaż i magazyn), Rachmistrz (mała księgowość), Gratyfikant (kadry i płace), a także na programie Płatnik, który zapewnia pełną obsługę dokumentów ubezpieczeniowych i wymianę informacji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Praktyka zawodowa
odbywa się w urzędach użyteczności publicznej, biurach rachunkowych oraz w bankach
– trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Zawód technika ekonomisty stwarza duże szanse zatrudnienia na różnorodnych stanowiskach pracy. Nabyte umiejętności zawodowe umożliwiają absolwentowi utworzenie i prowadzenie własnej działalności oraz zatrudnienie na wielu stanowiskach w jednostkach organizacyjnych np. w biurach rachunkowych, urzędach skarbowych, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, bankach, a także w administracji i księgowości różnych przedsiębiorstw. Ekonomiści są osobami cenionymi na rynku pracy, ponieważ posiadają umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów występujących we współczesnych przedsiębiorstwach
Co słychać u przyszłych techników ekonomistów?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe
związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i fizyka
Zajęcia specjalizacyjne
Na zajęciach specjalizacyjnych będziesz pracował na programach komputerowych, z którymi zapoznasz się na teoretycznych przedmiotach zawodowych:
Praktyka zawodowa
trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Technik mechanik należy do grupy najbardziej poszukiwanych pracowników na terenie całego kraju. Ze względu na spełniane funkcje produkcyjne i usługowe, absolwenci tego zawodu znajdują zatrudnienie w:
Może również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Co słychać u przyszłych techników mechaników?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe
związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i fizyka
Zajęcia specjalizacyjne
przygotowujące do egzaminu odbywają się w formie teoretycznej oraz w pracowniach, gdzie uczniowie nabywają umiejętności praktyczne potrzebne do egzaminu oraz pracy zawodowej. Zapoznasz się w praktyce z programami:
Praktyka zawodowa
odbywa się w zakładach budowlanych takich jak Nowbud, Wexel, Lewandowski
– trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Technik budownictwa może być zatrudniony w firmach budowlanych budujących budynki oraz budowle inżynierskie, biurach projektowych projektujących obiekty budowlane, organach administracji państwowej i samorządowej, wytwórniach i składach materiałów budowanych, administracjach budynków i firmach zarządzających nieruchomościami.
Co słychać u przyszłych techników budownictwa?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i fizyka
Zajęcia specjalizacyjne
przygotowujące do egzaminu odbywają się w formie teoretycznej oraz w pracowniach, gdzie uczniowie nabywają umiejętności praktyczne potrzebne do egzaminu oraz pracy zawodowej
Praktyka zawodowa
odbywa się w zakładach pracy z branży elektronicznej
– trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Technik elektronik może znaleźć zatrudnienie w zakładach pracy z branży elektronicznej - serwis i naprawa urządzeń elektronicznych, montaż systemów alarmowych, monitoringu, instalacji elektrycznych i sieci komputerowych oraz w zakładach przemysłowych, w jednostkach produkcyjnych oraz na utrzymaniu ruchu produkcyjnego. Może prowadzić również własną działalność gospodarczą
Co słychać u przyszłych techników elektroników?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP:
Specjalista w zakresie:
Kwalifikacje i egzaminy
Aby uzyskać tytuł technika należy zdać w trakcie nauki 2 egzaminy z zakresu następujących kwalifikacji:
Przedmioty zawodowe związane z realizacją poszczególnych kwalifikacji:
INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Przedmioty ogólnokształcące na poziomie rozszerzonym
matematyka i fizyka
Praktyka zawodowa
odbywa się w firmach informatycznych lub posiadających działy IT
– trwa 280 godzin: w klasie III (140 godzin) i w klasie IV (140 godzin)
Praca zawodowa
Technik informatyk jest poszukiwanym pracownikiem na rynku pracy. Może znaleźć zatrudnienie w zakładach pracy posiadających własne działy obsługi informatycznej oraz w przedsiębiorstwach świadczących usługi z zakresu serwisu komputerowego, projektowania i utrzymania serwisów WWW. Dla pracodawców szczególnie przydatne będą umiejętności programowania aplikacji internetowych, budowy i administrowania sieciami komputerowymi oraz umiejętności konfiguracji i diagnostyki sprzętu komputerowego
Co słychać u przyszłych techników informatyków?
zobacz aktualności dotyczące tego zawodu >>
Zawody nauczane w ZSP: